Barbara Gubernat, kuratorka cyklu Z Archiwum WFO w Kinie Amondo, wybrała na styczniowy pokaz sześciu archiwalnych krótkich metraży, które łączy motyw pracy – widzowie odwiedzą między innymi lotnisko Okęcie, festiwal w Opolu, redakcję czasopisma i urząd komorniczy.
Cudów nie ma / Antoni Krauze / Polska, 1968 / 16 min – Milicjanci próbują dowiedzieć się, dlaczego niektórzy młodzi ludzie nie chcą pracować, przeprowadzając z nimi wywiady.
Można lądować / Antoni Krauze / Polska, 1967 / 11 min – Reportaż z warszawskiego lotniska Okęcie.
Słowo – słowa / Maria Zmarz-Koczanowicz / Polska, 1985 / 15 min – Relacja z pracy redakcji popularnego czasopisma Rebus.
Grupa / Paweł Woldan / Polska, 1986 / 14 min – Grupa chłopców zatrudnia się w charakterze porządkowych na Festiwalu Piosenki w Opolu. W ich psychice pod wpływem posiadania władzy zachodzą zmiany.
Urząd / Maria Zmarz-Koczanowicz / Polska, 1987 / 16 min – Bezduszni komornicy, obojętni wobec ludzkich nieszczęść, znajdują wsparcie w zbiurokratyzowanym systemie prawnym. Instruktaż odczytywany przez urzędniczkę prowadzącą szkolenie jest swoistym komentarzem filmu. Urząd zawiera autentyczne wypowiedzi komorników, wprowadzając widza w tajniki ich zawodu, natomiast bohaterowie nie zgodzili się na występ przed kamerą – ich role kreują aktorzy.
Szczurołap / Andrzej Czarnecki / Polska, 1986 / 20 min – Jedyny w Polsce profesjonalny tępiciel szczurów, działający na skalę przemysłową, prezentuje niekonwencjonalne metody likwidacji swoich bystrych wrogów.
Wytwórnia Filmów Oświatowych w Łodzi działa nieprzerwanie od końca lat 40. XX wieku. To w niej realizowali swoje pierwsze filmy wybitni twórcy polskiego kina – między innymi Wojciech Jerzy Has, Janusz Nasfeter, Krzysztof Zanussi, Zbigniew Rybczyński, Krzysztof Ptak, Jerzy Zieliński, Juliusz Machulski, Jacek Bławut, Marek Koterski i Maciej Drygas. WFO to przepastne archiwa liczące ponad 4,5 tysiąca filmów, które kuratorki cyklu postanowiły odkryć na nowo i raz w miesiącu dzielić się w Amondo wynikami poszukiwań. Zobaczyć będzie można zarówno filmy pełnometrażowe, jak i krótsze formy w różnych blokach tematycznych: o kobietach, sztuce, przyrodzie, kosmosie, pracy, nauce. W większości nie były one wcześniej pokazywane w kinach, dlatego często będzie to też pierwsza okazja, by obejrzeć je na dużym ekranie (dzięki prowadzonemu przez WFO procesowi digitalizacji swoich zasobów).
Cudów nie ma / Antoni Krauze / Polska, 1968 / 16 min – Milicjanci próbują dowiedzieć się, dlaczego niektórzy młodzi ludzie nie chcą pracować, przeprowadzając z nimi wywiady.
Można lądować / Antoni Krauze / Polska, 1967 / 11 min – Reportaż z warszawskiego lotniska Okęcie.
Słowo – słowa / Maria Zmarz-Koczanowicz / Polska, 1985 / 15 min – Relacja z pracy redakcji popularnego czasopisma Rebus.
Grupa / Paweł Woldan / Polska, 1986 / 14 min – Grupa chłopców zatrudnia się w charakterze porządkowych na Festiwalu Piosenki w Opolu. W ich psychice pod wpływem posiadania władzy zachodzą zmiany.
Urząd / Maria Zmarz-Koczanowicz / Polska, 1987 / 16 min – Bezduszni komornicy, obojętni wobec ludzkich nieszczęść, znajdują wsparcie w zbiurokratyzowanym systemie prawnym. Instruktaż odczytywany przez urzędniczkę prowadzącą szkolenie jest swoistym komentarzem filmu. Urząd zawiera autentyczne wypowiedzi komorników, wprowadzając widza w tajniki ich zawodu, natomiast bohaterowie nie zgodzili się na występ przed kamerą – ich role kreują aktorzy.
Szczurołap / Andrzej Czarnecki / Polska, 1986 / 20 min – Jedyny w Polsce profesjonalny tępiciel szczurów, działający na skalę przemysłową, prezentuje niekonwencjonalne metody likwidacji swoich bystrych wrogów.
Wytwórnia Filmów Oświatowych w Łodzi działa nieprzerwanie od końca lat 40. XX wieku. To w niej realizowali swoje pierwsze filmy wybitni twórcy polskiego kina – między innymi Wojciech Jerzy Has, Janusz Nasfeter, Krzysztof Zanussi, Zbigniew Rybczyński, Krzysztof Ptak, Jerzy Zieliński, Juliusz Machulski, Jacek Bławut, Marek Koterski i Maciej Drygas. WFO to przepastne archiwa liczące ponad 4,5 tysiąca filmów, które kuratorki cyklu postanowiły odkryć na nowo i raz w miesiącu dzielić się w Amondo wynikami poszukiwań. Zobaczyć będzie można zarówno filmy pełnometrażowe, jak i krótsze formy w różnych blokach tematycznych: o kobietach, sztuce, przyrodzie, kosmosie, pracy, nauce. W większości nie były one wcześniej pokazywane w kinach, dlatego często będzie to też pierwsza okazja, by obejrzeć je na dużym ekranie (dzięki prowadzonemu przez WFO procesowi digitalizacji swoich zasobów).