W drugiej odsłonie cyklu Z Archiwum WFO w Kinie Amondo zaprezentowane zostanie 6 krótkometrażowych filmów dokumentalnych. Różni twórcy, różne lata powstania, różne konwencje – łączy je jednak to, że każdy z nich opowiada o kobietach. Barbara Gubernat, kuratorka cyklu, wybrała na ten pokaz następujące filmy:
Trzy razy Ewa / Aleksandra Jaskólska / Polska, 1963 / 10 min – Po pierwsze fryzura, potem twarz, sukienka i dodatki. Czyli instruktaż dla nowoczesnej kobiety, która w kwadrans chce osiągnąć to, co innym zajmuje kilka godzin – zrobić się na bóstwo. Reguły są proste – należy dobierać strój stosownie do swoich walorów i okoliczności. I pamiętajmy – nawet najwymyślniejsze kosmetyki nie zastąpią mydła!
Wanda Gościmińska. Włókniarka / Wojciech Wiszniewski / Polska, 1975 / 20 min – Oryginalny formalnie, kreacyjny dokument zrealizowany został na kanwie historii Wandy Gościmińskiej, łódzkiej włókniarki, słynnej przodowniczki pracy, symbolu i produktu epoki socjalistycznej propagandy sukcesu. Odwołując się do tej postaci reżyser demaskuje fałsz i zakłamanie tamtych czasów oraz mechanizmy, w których człowiek przestaje już być osobą, a staje się narzędziem ideologicznej manipulacji. Autorem zdjęć do filmu jest Zbigniew Rybczyński. (1975, 20 minut)
Kobiety pracujące / Piotr Szulkin / Polska, 1978 / 6 min – W filmie przedstawione zostały sceny z monotonnej pracy, wykonywanej automatycznie przez grupę kobiet. Rytm filmu można wpasować w rytm ich pracy przy taśmie. Działania bohaterek cechują jednostajne, powtarzalne czynności nie tylko w pracy, ale również w życiu codziennym. Film nagrodzony na festiwalu w Oberhausen.
Szczęście / Marek Koterski / Polska, 1980 / 17 min – Esej wizualny stworzony z fragmentów zdjęć, wypracowań i rysunków autorstwa nieletnich pensjonariuszek zakładu poprawczego. Reżyser czyta pamiętniki samotnych dziewczyn. To ponure refleksje dorastających ludzi pozbawionych marzeń i chęci do życia.
Ósemka / Mariella Nitosławska / Polska, 1984 / 14 min – Reportaż z wyborów Miss Polonii 1983 obejmujący fragmenty eliminacji wojewódzkich oraz widowiskowy finał z udziałem Miss Świata. Rozmowy przeprowadzone z uczestniczkami konkursu budzą wiele refleksji na temat ich stosunku do imprezy oraz wobec spraw związanych z modelem życia i wyborem swego miejsca w społeczeństwie.
Szansa dla dziewcząt / Paweł Woldan / Polska, 1987 / 15 min – Film o uczennicach Ochotniczych Hufców Pracy. Ubrane w stylowe suknie dziewczyny opowiadają o swoich marzeniach: o przystojnym mężu, ładnych dzieciach i domu z ogrodem. Z ich wypowiedziami kontrastuje suchy wykład instruktora o możliwościach, jakie dają OHP. Film otrzymał nagrodę na festiwalu w Huesca.
Wytwórnia Filmów Oświatowych w Łodzi działa nieprzerwanie od końca lat 40. XX wieku. To w niej realizowali swoje pierwsze filmy wybitni twórcy polskiego kina – między innymi Wojciech Jerzy Has, Janusz Nasfeter, Krzysztof Zanussi, Zbigniew Rybczyński, Krzysztof Ptak, Jerzy Zieliński, Juliusz Machulski, Jacek Bławut, Marek Koterski i Maciej Drygas. WFO to przepastne archiwa liczące ponad 4,5 tysiąca filmów, które kuratorki cyklu postanowiły odkryć na nowo i raz w miesiącu dzielić się w Amondo wynikami poszukiwań. Zobaczyć będzie można zarówno filmy pełnometrażowe, jak i krótsze formy w różnych blokach tematycznych: o kobietach, sztuce, przyrodzie, kosmosie, pracy, nauce. W większości nie były one wcześniej pokazywane w kinach, dlatego często będzie to też pierwsza okazja, by obejrzeć je na dużym ekranie (dzięki prowadzonemu przez WFO procesowi digitalizacji swoich zasobów).
Trzy razy Ewa / Aleksandra Jaskólska / Polska, 1963 / 10 min – Po pierwsze fryzura, potem twarz, sukienka i dodatki. Czyli instruktaż dla nowoczesnej kobiety, która w kwadrans chce osiągnąć to, co innym zajmuje kilka godzin – zrobić się na bóstwo. Reguły są proste – należy dobierać strój stosownie do swoich walorów i okoliczności. I pamiętajmy – nawet najwymyślniejsze kosmetyki nie zastąpią mydła!
Wanda Gościmińska. Włókniarka / Wojciech Wiszniewski / Polska, 1975 / 20 min – Oryginalny formalnie, kreacyjny dokument zrealizowany został na kanwie historii Wandy Gościmińskiej, łódzkiej włókniarki, słynnej przodowniczki pracy, symbolu i produktu epoki socjalistycznej propagandy sukcesu. Odwołując się do tej postaci reżyser demaskuje fałsz i zakłamanie tamtych czasów oraz mechanizmy, w których człowiek przestaje już być osobą, a staje się narzędziem ideologicznej manipulacji. Autorem zdjęć do filmu jest Zbigniew Rybczyński. (1975, 20 minut)
Kobiety pracujące / Piotr Szulkin / Polska, 1978 / 6 min – W filmie przedstawione zostały sceny z monotonnej pracy, wykonywanej automatycznie przez grupę kobiet. Rytm filmu można wpasować w rytm ich pracy przy taśmie. Działania bohaterek cechują jednostajne, powtarzalne czynności nie tylko w pracy, ale również w życiu codziennym. Film nagrodzony na festiwalu w Oberhausen.
Szczęście / Marek Koterski / Polska, 1980 / 17 min – Esej wizualny stworzony z fragmentów zdjęć, wypracowań i rysunków autorstwa nieletnich pensjonariuszek zakładu poprawczego. Reżyser czyta pamiętniki samotnych dziewczyn. To ponure refleksje dorastających ludzi pozbawionych marzeń i chęci do życia.
Ósemka / Mariella Nitosławska / Polska, 1984 / 14 min – Reportaż z wyborów Miss Polonii 1983 obejmujący fragmenty eliminacji wojewódzkich oraz widowiskowy finał z udziałem Miss Świata. Rozmowy przeprowadzone z uczestniczkami konkursu budzą wiele refleksji na temat ich stosunku do imprezy oraz wobec spraw związanych z modelem życia i wyborem swego miejsca w społeczeństwie.
Szansa dla dziewcząt / Paweł Woldan / Polska, 1987 / 15 min – Film o uczennicach Ochotniczych Hufców Pracy. Ubrane w stylowe suknie dziewczyny opowiadają o swoich marzeniach: o przystojnym mężu, ładnych dzieciach i domu z ogrodem. Z ich wypowiedziami kontrastuje suchy wykład instruktora o możliwościach, jakie dają OHP. Film otrzymał nagrodę na festiwalu w Huesca.
Wytwórnia Filmów Oświatowych w Łodzi działa nieprzerwanie od końca lat 40. XX wieku. To w niej realizowali swoje pierwsze filmy wybitni twórcy polskiego kina – między innymi Wojciech Jerzy Has, Janusz Nasfeter, Krzysztof Zanussi, Zbigniew Rybczyński, Krzysztof Ptak, Jerzy Zieliński, Juliusz Machulski, Jacek Bławut, Marek Koterski i Maciej Drygas. WFO to przepastne archiwa liczące ponad 4,5 tysiąca filmów, które kuratorki cyklu postanowiły odkryć na nowo i raz w miesiącu dzielić się w Amondo wynikami poszukiwań. Zobaczyć będzie można zarówno filmy pełnometrażowe, jak i krótsze formy w różnych blokach tematycznych: o kobietach, sztuce, przyrodzie, kosmosie, pracy, nauce. W większości nie były one wcześniej pokazywane w kinach, dlatego często będzie to też pierwsza okazja, by obejrzeć je na dużym ekranie (dzięki prowadzonemu przez WFO procesowi digitalizacji swoich zasobów).