Scroll down
Dokument

Na wiarę. „Egzorcysta” Williama Friedkina

Jak powstawał klasyk horroru Egzorcysta? Nikt lepiej tego nie opowie jak sam reżyser – William Friedkin, który dwa lata przed Egzorcystą (1973) otrzymał Oscara za Francuskiego łącznika. Proces powstania filmu, który zrewolucjonizował gatunek horroru, jawi nam się z opowiadania reżysera jakby wiedziony tajemną ręką. – Filmy są o tajemnicy przeznaczenia lub o tajemnicy wiary – mówi Friedkin, wskazując na Egzorcystę jako przykład drugiego rodzaju.

KUP BILET

Szczegóły

Fabuła

Jak powstawał klasyk horroru Egzorcysta? Nikt lepiej tego nie opowie jak sam reżyser – William Friedkin, który dwa lata przed Egzorcystą (1973) otrzymał Oscara za Francuskiego łącznika. Proces powstania filmu, który zrewolucjonizował gatunek horroru, jawi nam się z opowiadania reżysera jakby wiedziony tajemną ręką. – Filmy są o tajemnicy przeznaczenia lub o tajemnicy wiary – mówi Friedkin, wskazując na Egzorcystę jako przykład drugiego rodzaju.
Niesamowite historie związane z procesem twórczym, zbiegi okoliczności na planie i poza planem filmu są przedstawiane przez reżysera w dramatyczny sposób. Zaczynamy wierzyć, że sam film został opętany. Liczne fragmenty Egzorcysty są nie tylko ilustracją tej swoistej lekcji o gatunku horroru, ale otrzymują nowy wymiar dzięki interpretacji mistrza. – Nie mogę obronić tej sceny, jest niewiarygodna – mówi reżyser, omawiając koniec filmu, w którym opętany ksiądz Karras popełnia samobójstwo, aby tym samym zabić w sobie złego ducha. Co to oznacza? Może to następny element mitologii Egzorcysty?

  • Reżyseria Łukasz Kowalski
  • Produkcja Polska, 2022 r.
  • Czas trwania 81 minut
  • Premiera kinowa 4 listopada 2022 r.

Repertuar